2024-12-05 17:58
Jelenleg online: 7 fő
Kedvelj minket a Facebookon!
A hetvenes évek második felének Angliájában egy alig tizennyolc éves lány tűnt fel a sikerlistákon egy különleges, szépirodalmi ihletésű dallal. Ő volt Kate Bush és a Wuthering Heights. A szokatlan hanggal és kifejezésmóddal rendelkező énekesnő-dalszerző szinte azonnal a sikerlisták élén találta magát zongorára írt dalaival, amelyekre a kibontakozó újhullám mellett a folk, a rock, valamint a színházak, filmek és a könyvek világa hatott.
A sötét hajú, egyéni költői nyelvvel rendelkező Kate azonban nemcsak énekesként és zenészként volt figyelemre méltó, hanem kitűnő tánctudásának, színpadi koreográfiáinak köszönhetően élményszámba menő televíziós fellépéseket, különleges hangvételű koncerteket láthatott és hallhatott tőle a közönség. Az elmúlt harmincnyolc évben tíz sorlemez került ki az énekesnő zenei műhelyéből, amelyek közül mindegyik egyedinek és innovatívnak mondható. Ez a szám első hallásra kevésnek tűnik, azonban figyelembe véve azt a tényt, hogy egy olyan művészről van szó, aki csak akkor jelentkezik új lemezzel, ha igényét érzi, hogy hangját hallassa, teljes mértékben megérthető. Továbbá nem szabad elfeledkezni arról, hogy ez a figyelemre méltó hangvétel és művészi nyelv sok, később induló előadóra gyakorolt hatást; legyen szó a hasonló keretek között mozgó Tori Amosról, az avantgárd királynőről, Björkről, vagy akár az énekes-dalszerző Katie Meluláról.
A már-már visszavonult énekesnő azonban hatalmas meglepetést okozott rajongóinak, amikor 2014 késő nyarán-kora őszén 22 koncertet adott a londoni Hammersmith Apollo rendezvényhelyszínen. A Before the Dawn egy különleges, színházi, zenei és vizuális élményekkel fűszerezett produkcióként egyike volt az elmúlt tizenhat év legfontosabb koncerteseményeinek. Ennek hanganyaga jelent meg háromlemezes exkluzív kiadásban november 25-én. Ezt hamarosan bemutatjuk Nagyképünkben, azonban addig is – az énekesnő előtti tiszteletünk jeleként idézzük fel Kate Bush életművének legfontosabb mérföldköveit a megjelent lemezek segítségével.
WUTHERING HEIGHTS – 1978
Az első hanganyag, a The Kick Inside 1978-ban jelent meg. Itt a fiatal énekesnő-dalszerző egy, eddig soha nem látott új világ kapuit nyitotta ki a közönség előtt. A képzőművészeti utalások, a szexualitás, a vallás, az énkeresés mind fontos jellemzői voltak a lemeznek. Az első kiemelt dal, a Wuthering Heights Emily Bronte nagysikerű könyvének egyik legfontosabb epizódját dolgozza fel. A lebegő, éteri, mégis kísérteties hangvételű dal - többek között Kate különleges hangjának köszönhetően – rekordokat döntögetve, diadalmasan kúszott fel – Amerika kivételével – a világ slágerlistáinak előkelő helyeire. Nyolc évvel később a dal átkevert, új éneksávval ellátott változata is a közönség elé került a The Whole Story válogatáslemez nyitószámaként.
HAMMER HORROR – 1978
A nagysikerű első nagylemez után néhány hónappal érkezett meg a boltok piacára a folytatás Lionheart címmel, amely ugyancsak egy figyelemre méltó zenei anyag. A korábbi kiadványtól eltérően itt egy jóval homogénebb anyag kerül bemutatásra, kevesebb kiemelkedő szerzeménnyel. Azonban, ha választanunk kellene, érdemes kiemelnünk a Hammer Horrort, amely első kislemeze volt az albumnak, és remekül visszaadja a Hammer filmstúdió horrorfilmjeinek világát.
BABOOSHKA – 1980
A harmadik album készítésénél már Kate Bush ült a produceri székben, így az egész lemez az ő elképzelései szerint készült. Az előző korongoktól eltérően meglehetősen sok zenei stílus találkozásának végpontja lett a Never for Ever. A rock és a népzenei hatások mellett már egy jóval modernebb, szintetizátorokban gazdag produkciót hallhatunk. A kislemezre kimásolt Babooshka a sikeres visszatérést hozta el az énekesnő számára – köszönhetően többek között a szokatlan hangvételű videoklipnek.
SAT IN YOUR LAMP – 1982
A The Dreaming az énekesnő legnehezebben dekódolható anyaga, amely már maga mögött hagyja a popzene tájait az avantgárdabb partok fele kormányozva Kate Bush hajóját. Nem egy könnyű hallgatnivaló, ugyanakkor minden részletében egy remekül kidolgozott produkció, amely sokszori hallgatás után válik befogadhatóvá. Ha egy dallal szeretnénk összegezni ezt a zenei mérföldkövet, hallhassuk meg az álomszerű és bizarr megoldásokban gazdag első kislemezt, amely a Sat in Your Lamp címet kapta.
HOUNDS OF LOVE – 1985
A dalformát feszegető témák és zenei megoldások szokatlansága után egy olyan lemez született, amely egyszerre volt - jó értelemben – populáris és művészien kidolgozott. A remek, dinamikus, ugyanakkor éterien lebegő dalok már a progresszívebb, illetve a fajsúlyosabb folk-rock világát hozták el nagy sikerrel a hallgatóságnak. A rockos címadó dal, amely a szerelem fogalmát járja körül metaforikusan, nagyszerűen mutatja be az énekesnő művészi megújulását.
THE SENSUAL WORLD – 1989
Ugyanezt a hangvételt viszi tovább az énekesnő hatodik albuma, amely több kortárs popzenei hatást és népzenei elemet ad hozzá az újjászületett énekesnő letisztult világához. A produkcióra nagy hatást gyakorolt James Joyce Ulysses című regénye, amely egy része a címadó dalban is visszaköszönt volna, azonban Kate Bush nem kapta meg a használati engedélyt, így egy új szöveget írva született meg a The Sensual World.
EAT THE MUSIC - 1993
A kilencvenes években a The Red Shoes nagylemez ismételten új oldalát mutatta meg az énekesnőnek, aki a kompaktabb hangzásokban, valamint a világzenei megoldásokban látta meg a megújulás lehetőségét. A végeredményt remekül jellemzi a táncba csalogató, már-már hedonista Eat the Music, amely ugyanakkor visszafogottabb, érettebb formában tárja elénk Kate Bush csodálatos világát.
KING OF THE MOUNTAIN – 2005
Több mint egy évtizedes hallgatást követően került a boltokba az Aerial, amely két korongján két különböző világba vitte el a hallgatóságot. A Hounds of Love-hoz hasonlóan itt is két dalciklust találunk, azonban a nagy különbség az, hogy itt még erősebben előtérbe került az a különleges crossover hangzás, amely a rock elemei mellett bőségesen merít a reneszánsz zene, a dzsessz, a new age, az ambient valamint az avantgárd hatások sokszínűségéből. A kislemezként megjelent King of the Mountain egyszerre hat modernnek a letisztult hangképek és hangszerhasználat miatt, ugyanakkor öröm azt hallani, hogy Kate Bush még mindig szeret kísérletezni.
DEEPER UNDERSTANDING – 2011
Mi van abban az esetben, ha egy előadó nem elégedett korábbi munkái egy részével? Érdemes-e újrateremteni a dalok kereteit? Pontosan ez történt az énekesnő kilencedik lemezén, amelyen az 1989-es The Sensual World és az 1993-as The Red Shoes legfontosabb pontjai lettek lecsupaszítva szinte teljesen az alapokig, és az énekesnő új éneksávjai mellett több változtatás történt az eredeti produkciókhoz képest. Itt már hallhatóak Joyce eredeti sorai, így a Sensual World az eredeti koncepció szerint kerülhetett végül a közönség elé Flower of the Mountain címmel. A single-ként kiemelt Deeper Understanding új változata éteribben, melegebb hangvételben szólal meg, azonban a vocoder hangzása teljes mértékben elidegeníti a dal hallgatásának élményét.
SNOWFLAKE – 2011
Egy lebegősen szárnyaló, szétáradó téli tematikus lemezként jelent meg 2011 végén alig néhány hónappal a recut projekt után az énekesnő télies tematikájú albuma, az 50 Words for Snow. A címválasztás nagyon jónak tekinthető, hiszen egy sokrétű, változatos anyagról van szó, amely hét különböző oldaltól járja körül a tél tematikáját. A Snowflake talán a legkiemelkedőbb darabja a kollekciónak, egy hópehely érzésvilágába pillanthatunk bele. Az ambientes, ugyanakkor dzsesszes világ, amely a már-már puritán zongorakíséretből bontakozik ki, kiválóan hozza a címhez tartozó hangulatot.
Ezzel zárjuk a mai HétbenHét különkiadását, de Kate Bush-tól nem kell elköszönnünk, hiszen hamarosan hírt adunk a november végén megjelent nagyszerű három lemezes kiadványról (Before The Dawn), amely további kalandokat ígér az énekesnő-dalszerző belső világában. Szép hetet, jó zenéket mindenkinek!
A borítókép forrása: Visualhunt