Kedvelj minket a Facebookon!

50 ÉVES A GRATEFUL DEAD WORKINGMAN'S DEAD CÍMŰ ZENEALBUMA

Amikor egy évtized véget ér, egy korszak lezárul akkor egy zenekar számára el kell indulni valamerre. Az új utak vezethetnek szokatlan, eddig nem ismert formákhoz is a megújulás jegyében. Azonban az sem ritka, hogy a teljesen új koncepció helyett a gyökerekhez való visszatérés kerül az előtérbe. Ez történt a Grateful Deaddel is a hetvenes évek legelején. A legendás amerikai formáció negyedik, 1970-es stúdióalbuma, a Workingman’s Dead ahelyett, hogy tovább vitte volna az előző három lemez pszichedelikus, elvontabb, kísérletező világát, egy éles váltással a country, az americana és a blues jellegzetességeivel kezdett el újra dolgozni.

2020 júliusában jelent meg a Workingman’s Dead ötvenedik évfordulóra kiadott háromlemezes deluxe változata. Az igényesen kivitelezett digipack kiadvány az eredeti album feljavított változata mellett tartalmaz egy teljes, eddig csak részleteiben megjelent kétlemezes koncertfelvételt is.

A Grateful Dead, amellett, hogy a hatvanas évek második felének jelentős formációjaként meghatározta a korszak zenei irányvonalát, egy igazi különutas formáció volt. Az anyagi érdekek helyett a közönséget helyezték előtérbe, akikkel a közvetlenségre törekedtek; a számtalan ingyenes koncertek során nem az anyagi haszon számított, hanem elsősorban a zenei élmény, amelyet az együttlét varázsa és a korszak eszméinek megélése tett még különlegesebbé.

Az első három sorlemezen még a hatvanas évek végi pszichedelikus trendek domináltak, azonban itt, a Workingman’s Deaden már egy letisztult hangzás bontakozik ki. A visszafogottabb és az akusztikusabb hangszerhasználat és a nagyszerűen kidolgozott többszólamú énekszólamok már egy érett csapatot mutattak be, akik meglepően ügyesen hozták előtérbe a megújult hangzást olyan módon, hogy mind a rajongótábor, mind a kritikusok elégedett voltak az itt hallható dalokkal.

A borító visszafogott szépia árnyalatai és a képen látható zenekari tagok öltözéke és beállása egy olyan, már-már elfeledett, évtizedek alatt alig változó Amerika-képet hozott vissza a köztudatba, amely hosszú ideig meghatározta a vidéki munkások életét távol a nagyvárosoktól. A korongon hallható kilenc dal mindegyike egy-egy önálló életre kelt zsánerkép, amely nemcsak azt mutatta meg, hogyan boldogultak, dolgoztak, szerettek, éltek és haltak meg ezek a férfiak, hanem azt is, milyen hatások érték a zenekart az elmúlt öt évben.

A korongot nyitó Uncle Joe-s Band egy akusztikus country dal, gyönyörűen kivitelezett többszólamú énekkel, amely egyszerre idézi fel egy vásári forgatag hangulatát valamikor a XX. század első felében, és szólítja meg a koncertre várakozó zenekar rajongótáborát – ezzel is tisztelegve a hatvanas évek napfényes hangulata előtt. Ezzel szemben az intim hangvételű blues High Time sorai közül már egy románc végének búcsúja bontakozik ki, amelyben a férfi, aki munkásként dolgozik, könyörög partnerének, hogy ne szakítsanak. A tempós, már-már önfeledten vidám hangulatú Cumberland Blues-ban a munkába induló férfi búcsúzik partnerétől, és elmereng azon, mennyire kevés a bér és nehéz az élet a szénbányákban. Hasonló gondolatokat fogalmaz meg a szikár rockdarab, az Easy Wind is, amelyben egy, a vasútnál dolgozó munkásember napjába pillanthatunk be, aki a mindennapi élet robotjával szemben még meglátja a szépet, és vágyik arra, hogy megtalálja kedvesét, és új életet kezdhessen.

 A lemez legszokatlanabb színfoltja a rádióbarát ballada, a Dire Wolf. Ennek könnyed hangvétele teljesen ellensúlyozza a dalszöveg komorságát; egy téli éjszakán a dal narrátora egy farkassal kártyázik és veszti el az életét, hiába könyörög ellenfelének, aki nem más, mint az Ördög.

A lemez sokszínűségében olyan témákat is találunk, mint a haldokló fekete öregember gondolatainak csapongására épülő blues, a Black Peter, de még figyelemre méltóbb a tempós New Speedway Boogie. Ez utóbbiban a zenekar a hírhedt, halálos áldozatokat is követelő 1967-es Altamontban tartott ingyenes koncertre emlékezik vissza. Ezen a napon olyan neves formációk játszottak, mint a Rolling Stones, a Santana, a CNS&Y és a Jefferson Airplane, azonban a Grateful Dead utolsó pillanatban úgy döntött, hogy nem lép fel a közönség soraiban uralkodó káosz és a helyszínt biztosító Hell’s Angels-tagok erőszakos viselkedése miatt. A média támadásának célkeresztjébe került zenekar ebben a bluesdalban emlékezik meg az esetről, és fejti ki az álláspontját döntését illetően, frappáns választ adva az újságíróknak.

Végül pedig a lemezanyagot záró dinamikus Casey Jones-ban egy kokainfüggő mozdonyvezető gondolatvilágába tekinthetünk be, aki hosszú vonatútján már nem tudja megkülönböztetni a valóságot a látomástól.

A Workingman’s Dead ötvenedik újrakiadása az eredeti album mellett tartalmazza még az egyik New York-i fellépést is, amelyet a Capitol Theaterben rögzítettek 1971. február 21-én. A koncert hanganyaga igazi kuriózum, amely amellett, hogy kristálytisztán szól, kiválóan mutatja be azt az átmeneti időszakot, amely a hatvanas évek elvontabb dalait köti össze a későbbi évek blues-os, rockosabb hangvételével. A korai időszakot három tétel képviseli, a frissen megjelent American Beautyról három, az eggyel korábbi Workingman’s Deadet pedig négy dal (Uncle John’s Band, Cumberland Blues, Easy Wind, Casey Jones) hallható az eredeti felvételeknél jóval szabadabb, közvetlenebb megközelítésben. A főszerep azonban a feldolgozásoké; hallhatjuk a legendás Kris Kristoffersson-dalt, a Me and Bobby McGee és a Chuck Berry által sikerre vitt Johnny B. Goode átértelmezéseit, de olyan népdalokat is Dead-esítve, mint az I Know You Rider és a Cold Rain and SnowA

A legendás formáció negyedik sorlemeze egy fontos mérföldköve nemcsak a zenekar életművének, hanem a rockzene történetének is. A Workingman’s Dead amellett, hogy a régi idők Amerikájába kalauzol el, nagyon sokat árul el azokról a hatásokról és érzésekről, amelyek a hippikorszak utáni útkeresés során érték a zenekart, és kiválóan képezi le azt a korszakot, amelyben a régi, Woodstock-os idők ragyogása még mindig érezhető az új formák és megoldások mellett.

Lemezborító forrása: Magneoton

A kiadvány megrendelhető itt.